Táborové hry

Závod trpaslíků

Závodníci musí proběhnout vyznačkovanou dráhu v dřepu, s rukama pevně přichycenýma nad patou. Pustí-li se závodník nohy, připočítá se mu k docílenému času smluvený počet trestných vteřin. Dráhu nedělejte delší než 40 metrů.

Druh: obratnostní
Místo: krátká, rovná trať
Délka: 5 min
Vybavení:
Hráčů: jednotlivci
Závod stonožek

Všichni členové družstva uchopí lano, které probíhá mezi jejich nohama. Na dané znamení běží k předem vyznačenému cíli, který musí oběhnout, a poté se vrátí na výchozí postavení a zaujmou původní postoj. To družstvo, které to dokáže první, to zvítězilo. Běh lze různě ztížit--běh pozadu, se zavázanýma očima atd. Lano je vhodné poskytnout družstvu dostatečně krátké. Lano nesmí v průběhu běhu opustit prostor mezi nohama hráčů. Pokud se tak stane, vrací se družstvo na start (libovolně) a začíná znovu, přičemž čas mu stále běží.

Druh: obratnostní
Místo: vhodná trať
Délka: do 30 min
Vybavení: pro každé družstvo lano
Hráčů: min dvě skupiny
Závod skokanů

Každá skupina závodníků utvoří zástup podle velikosti od nejmenšího do největšího. Všichni jsou ve dřepu a drží rukama za boky předcházejícího člena zástupu. Vedoucí v čele zástupů mají dlaně na kolenou. Pak začnou spojené zástupy postupovat kupředu poskoky ve dřepu. Hned však poznají, že je to velmi těžký úkol poskakovat ve stejném rytmu. Vedoucí, který řídí postup celé skupiny, může udávat rytmus poskoků hlasitým počítáním. Závodní dráha by neměla být delší než 10 metrů. Vítězí ta skupina, která nejdřív doskáče celá za cílovou čáru. Jestliže se skupina cestou roztrhne, musí se zastavit, znovu spojit a teprve pak smí pokračovat v cestě k cíli.

Druh: obratnostní
Místo: krátká, rovná trať
Délka: 5 min
Vybavení:
Hráčů: skupiny
Závod se švihadlem

Závodníci stojí v zástupu. První hráč běží a skáče při tom přes švihadlo až k metě, metu oběhne a běží stejným způsobem zpět, kde předá švihadlo dalšímu.

Druh: obratnostní
Místo: rovná trať
Délka: 5 min
Vybavení: švihadlo
Hráčů: jednotlivci
Závod pluhů

Druzí hráči chytí první za kotníky a utvoří tak pluh (tělo musí být napjaté). Na dané znamení takto vyrazí (pluh kráčí po rukou) k nepříliš vzdálené metě.

Druh: obratnostní
Místo: rovná, krátká trať
Délka: 2 min
Vybavení:
Hráčů: tojí
Zamrzlý--psí boudy

více než ve vnitřním, a začnou se pohybovat opačnými směry. Na dané znamení se snaží ti z vnějšího kruhu najít dvojici ve vnitřním. Ten, kdo zůstane, musí hrát opět ve vnějším kruhu, i když se všichni ostatní vymění. z kruhu vnějšího jim na znamení začnou prolézat mezi nohama. Na koho nohy nezbudou, zůstává ve vnějším kruhu.

Druh: obratnostní
Místo: louka, hřiště
Délka: 10 min
Vybavení:
Hráčů: e vni
Veselé závody

Úkolem je vykonat o závod co nejrychleji pět různých úkolů, jako třeba: Vítězí ten, kdo první provede předepsané úkony. Závodí-li družstva, je každému z členů přidělen jeden z jmenovaných úkolů. Každý hráč může začít s plněním svých úkolů, až předcházející hráč dokončí svůj. Vítězí družstvo, které nejdříve splní určené úkoly.

Druh: obratnostní
Místo: kdekoli
Délka: do 30 min
Vybavení: podle disciplín
Hráčů: skupiny i jednotlivci
Uzel

Nakonec všichni otevřou oči a zjistí jak jsou vzájemně propleteni. Jejich úkolem je v co nejkratší době se rozplést a utvořit tak jeden či více rozpletených kruhů. Během rozplétání mohou hráči podlézat, přelézat, rozmotávat se, nesmí pustit, ani si přehmátnout. Motivovat hru lze příběhem Laokóna, který věděl, co za koně si to trójané tahají do města a chtěl jim to zatrhnout. Jenomže bohové potřebovali, aby Trója byla dobyta, a tak na Laokóna a jeho syny poštvali hady. Na toto téma existuje známé sousoší, které vypadá jako mohutná spleť čehosi, z čeho tu a tam trčí nějaká hlava.

Druh: obratnostní
Místo: kdekoli
Délka: do 30 min
Vybavení:
Hráčů: e postaví do k
Útok na nohy

Dvojice, ale i více hráčů ve vhodné obuvi či bosi se drží za ruce a snaží se vzájemně si šlapat na nohy a uskakováním unikat.

Druh: obratnostní
Místo: kdekoli
Délka: krátká
Vybavení:
Hráčů: skupina $>$9
Tunelová štafeta

Jednotlivá družstva stojí v zástupu těsně za sebou a širokým rozkročením představují tunel. Na dané znamení prolézá poslední z každého družstva odzadu tunelem a staví se opět vpředu. Potom následuje další atd. Družstvo, jehož všichni členové nejdříve prolezli, vítězí. Může se také hrát tak, že děti musí prolézat pozpátku. Potom začíná první hráč z každého družstva. Když tunelem proleze, postaví se vzadu.

Druh: obratnostní
Místo: louka
Délka: 5 min
Vybavení:
Hráčů: skupiny po 8--10 členech
Trakaře II.

Jednotlivé dvojice hráčů představují jezdce a koně. Ti nejprve oběhnou dvacetimetrový okruh, až dorazí do občerstvovací stanice (láhev s brčkem a 0,1 litru vody). Kůň (trakař) musí všechnu vodu vypít. Jestliže se trakař rozbije (při cestě či pití), musí oba zpět na start, oběhnout okruh a pokračovat v pití.

Druh: obratnostní
Místo: louka
Délka: 15 min
Vybavení:
Hráčů: dvojice
Trakaře I.

všichni vyrazí k dané metě. Tento běh lze udělat rovněž jako běh štafetový.

Druh: obratnostní
Místo: louka
Délka: 15 min
Vybavení:
Hráčů: ruh
Topologie

Dva z hráčů jsou na hřišti nakresleném křídou na zemi. Třetí jim diktuje příkazy, kam mají položit ruku nebo nohu. Hřiště má tvar čtverce rozděleného na 4$ imes$4 pole. Sloupce jsou označeny písmeny. Na příkaz ,,pravá ruka A' musí oba hráči položit svoji pravou ruku do některého volného pole v sloupci A. V každém poli může být maximálně jedna končetina. Kdo umístí končetinu do pole dříve, ten má právo tam zůstat. Druhý si musí hledat jiné volné pole v daném sloupci, i když je to pro něho často velmi nepříjemné. Pokud k tomu nedostanou hráči příkaz, nesmějí polohu končetin jakkoli změnit. Kdo se dotkne země nějakou jinou částí těla než rukou nebo nohou (koleno, zadek, hlava apod.), prohrává.

Druh: obratnostní
Místo: rovné
Délka: 10 min.
Vybavení: křída
Hráčů: e
Těžká tužka

Hráč se postaví zády ke zdi, paty těsně u ní. Mezi špičky nohou si položí tužku, kterou po narovnání má rukama zvednout. Tužky se nesmí dotknout ničím jiným než rukou. Při sklánění pro tužku hráč nesmí pohnout nohama z místa.

Druh: obratnostní
Místo: u zdi
Délka: 10 min
Vybavení: tužky
Hráčů: jednotlivci
Štafeta s~obručemi

Družstva se postaví do zástupů. Každé družstvo se ještě rozdělí na poloviny. Obě skupiny se postaví proti sobě ve vzdálenosti 10 až 20 kroků (v závislosti na rozměrech hřiště). Před špičkami prvních hráčů nakreslíme čáru. Uprostřed hřiště položíme obruče. Na znamení organizátora hry běží první hráči z jedné strany, doběhnou k obručím, prolezou jimi, položí je na původní místo a běží na druhou stranu k druhé polovině svého družstva. Tam udeří prvního hráče do dlaní a postaví se na konec zástupu. První hráč vybíhá a opakuje totéž. Štafeta končí, jakmile všichni hráči přeběhnou na protější stranu a prolezou obručí. Družstvo, které to provede nejdříve, vítězí. Ve druhé variantě této hry se hráči, kteří stojí proti sobě v zástupech, rozpočítají. První hráči dostanou obruče. Účastní-li se hry dvě družstva, budeme potřebovat čtyři obruče. Na znamení organizátora hry běží hráči s obručemi (z každého družstva) proti sobě. Když se setkají, vymění si obruče, prolezou jimi (ve středu hřiště) a pak pokračují v běhu k protějšímu zástupu. Odevzdají obruč prvnímu hráči a postaví se na konec. Hráči, kteří dostali obruč, běží kupředu, vymění si ji při setkání a dělají totéž, co hráči před nimi.

Druh: obratnostní
Místo: louka, hřiště
Délka: 10 min
Vybavení: obruče
Hráčů: dvě skupiny
Šamanské cviky

Vzpažujte obě ruce najednou od ramen vzhůru. Říkáte, že to zvládnete? Dobrá, pak tedy levou ruku zvedněte třikrát a současné pohybujte pravičkou. Za stejnou dobu jenom jednou vzhůru a zpět. Opisovat rukama ve vzduchu osmičky jisté umíte. A kreslit nohou kroužky určitě také. Ověřte si, zda jste oba cviky nezapomněli, a pak se pokuste vykonávat oba zároveň.

Druh: obratnostní
Místo: kdekoli
Délka: 5 min
Vybavení:
Hráčů: dohromady
Střelnice na stole

Rozestavte na okraj stolu 11 krabiček od zápalek a střídavě na ně cvrnkejte knoflíkem z opačného konce stolu. Knoflík se vrací po každé ráně na základní čáru. Kdo srazí krabičku na zem, bere si ji jako trofej. Kdo jich má nakonec nejvíc, vyhrává.

Druh: obratnostní
Místo: na stole
Délka: do 10 min
Vybavení: knoflíky, krabičky od zápalek
Hráčů: jednotlivci
Stání na kůlu

Každý si zatluče do země kolík tak, aby z něj nejméně 50 cm vyčnívalo nad zem. Na povel se všichni postaví jednou nohou na svůj kolík (druhá je ve vzduchu). Nohy se nesmějí dotýkat. Výměna nohy se smí uskutečnit pouze přeskokem. Kdo vydrží nejdéle, vyhrává.

Druh: obratnostní
Místo: louka
Délka: až 2 hod.
Vybavení: kůl
Hráčů: jednotlivci
Stahování hada

Rozestup v družstvech opět na předpažení. Hráči se na povel ,,Připravit' předkloní a každý dá pravou ruku skrze nohy hráči, který je za ním. Ten ji uchopí svou levicí a pravici opět podá za sebe. Na povel ,,Teď' začne celý zástup couvat, poslední si lehne celou délkou těla na záda a postupně si tak lehnou všichni hráči, až celé družstvo leží v přímce, kolena těsně u hlavy spoluhráče. Nohy jsou napjaty při těle druhého, špičky přihnutý dovnitř. Poslední si lehá hráč, který stál v čele zástupu. Sotva dolehl, hned se zase zvedá a postupuje rozkročmo dopředu. Za ním se zdvihají i ostatní. Když se zdvihne poslední, vykřikne--,,Hotovo', družstvo se pustí a všichni běží k vytyčenému cíli. Při lehání i vztyku se nikdo nesmí pustit a družstvo musí zůstat až do výkřiku ,,hotovo' spojeno. Pustí-li se někdo, musí znovu zaujmout polohu, jakou měl před puštěním a ostatní se musí k němu vrátit. Až si tuto hru trochu osvojíte, můžete si pravidla upravit tak, že družstvo může zůstat spojeno i při dobíhání k cíli.

Druh: obratnostní
Místo: louka
Délka: 50 min
Vybavení:
Hráčů: skupiny
Skoky přes kozy

znamení popoběhnou první o pět kroků, tam udělají živou kozu (předkloní se, nohy lehce pokrčí v kolenou a opřou si ruce o stehna nad koleny). Sotva zaujmou první hráči tuto polohu, vyběhnou druzí, přeskoč roznožkou prvního hráče a udělají živou kozu deset kroků od startovní čáry. Každý další hráč přeskočí předcházející hráče ze svého družstva, až nakonec stojí všichni v pětikrokových odstupech. Pak musí první hráč přeskákat všechny, kteří sloji před nim, a přeběhnout cílovou čáru. Ostatní ho následují, až každý přeskáče všechny hráče před sebou. Poslední ukončí závod tím, že přeběhne cílovou čáru.

Druh: obratnostní
Místo: louka, hřiště
Délka: 5 min
Vybavení:
Hráčů: tojí

Zaregistrujte se!

Neuniknou vám žádné novinky a slevy, tábory si můžete ukládat, hodnotit. Dejte vědět, na kterém táboře jste byli a najděte dávné přátele.