2021-02-11 00:00:00 |
Články

Letecké tábory DDM Kamarád Třemošná

Letecké tábory DDM Kamarád Třemošná
Hledali jsme způsob, jak dětem přiblížit významné okamžiky z naší historie z pohledu československého vojenství. Ty přelomové, osmičkové jsou medializovány, ale bohužel platí stále to stejné pořekadlo: dějiny píše vítěz… Po čtyřiceti letech tabuizování a překrucování historických skutečnosti od února 1948, jsme po dalších třiceti letech od roku 1989 dospěli ke stejnému paradoxu. Demokratické strany, zastoupeny v dolní komoře parlamentu, zcela nedemokraticky zastírají skutečnost, že od nacistického Německa tuto zemi osvobodila z 80% vojska přicházející z východu. Na druhou stranu, předcházející nedemokratický režim cíleně vylučoval, že by tehdejší Československo osvobodil někdo jiný, než ti z východu. Náš současný mediální prostor, omezený převážně na pražské redakční kolektivy, vytváří ve sdělovacích prostředcích ideovou platformu, o které lze s nadsázkou říci, že největší boje za svobodu a demokracii na našem území proběhly v srpnu 1968, potažmo 17. listopadu. Děti naštěstí tato politická taškařice nezajímá. Uzavírají se do svého světa smartfonů, počítačů, sociálních sítí, youtuberů a blogerek. Ale na židli u počítače ochabují svaly, přibývají kila a ohýbají se záda. Hledali jsme nápad jak této letargii čelit a přišli jsme na to, že nejlepší způsob je dělat to, co opravdu umíme a to jsou prázdninové tábory.
Pobytové stanové tábory pro děti na letišti aeroklubu Plasy začaly o hlavních prázdninách v roce 2013, kdy ředitelka Domu dětí a mládeže Kamarád Třemošná, paní Irena Jelínková, dohodla s vedením aeroklubu, že můžeme letiště Plasy používat jako svou táborovou základnu. S vedením aeroklubu Plasy máme nadstandardní vztahy. Smíme využívat celou hlavní letištní budovu, zde máme k dispozici kuchyni, leteckou jídelnu, ošetřovnu, učebny, sociální zařízení. Děti mohou plavat v letištním bazénu. Před hangárem máme postavený stanový tábor. Od roku 2016 jsou dětské tábory na letišti zaměřeny výhradně na oblasti letectví, parašutismu a leteckého modelářství. Aeroklub Plasy nám umožnil, že děti létají s motorovými a bezmotorovými letouny aeroklubu. Účastníci leteckých táborů mají každý den, od rána do večera, před očima letovou činnost aeroklubu a sami se jí aktivně účastní. Naší snahou je přivést děti na letiště, seznámit je s letovým provozem a nadchnout pro letadla a létání. Na aeroklubových letištích se od nepaměti schází piloti bezmotorových a motorových letadel, sportovní parašutisté a letečtí modeláři. Naše letecké tábory si kladou za cíl obsáhnout tyto letecké odbornosti a seznámit s nimi děti. Ruku v ruce s těmito snahami jde o posílení pozitivního vztahu dítěte k národu, tedy o kolektivní sociální identitu. Tábory tedy nejsou jednostranně zaměřeny na teoretické, praktické a technické aspekty letectví, ale mají svou sondu do minulosti. Současné děti mají značný chaos v druhoválečných dějinných událostech a tápou v pochopení konsekvencí historie naší země. Každý letecký tábor je svou celotáborovou hrou zaměřen na některý z historických mezníků československého a českého letectví.
letecký tábor PO STOPÁCH TAJNÉHO LETU JU-52“
V roce 2016 jsme letecko-parašutistický tábor věnovali myšlence usmíření. Nejsme v žádném případě podporovateli, ani propagátory hnutí, která prokazatelně směřují k potlačení práv a svobod člověka, nebo hlásají rasovou, etnickou, národnostní, náboženskou, či třídní zášť, ale prostí vojáci umírali na obou stranách fronty. Tábor jsme nazvali “letecký tábor PO STOPÁCH TAJNÉHO LETU JU-52“ příběh táborové hry je inspirován skutečnou událostí: tragickým letem německého vojenského dopravního letounu za druhé světové války, který havaroval dne 6.6.1944 dva kilometry od plaského letiště, v obci Obora u Kaznějova. Dopravní letoun Junkers Ju-52/3m výrobní číslo 5074, který původně létal ještě před druhou světovou válkou u civilní letecké společnosti Lufthansa, byl do vojenské služby zařazen k 10. letce Trasportgeschwader 4. a létal s trupovým označením G6+HU. Dne 6. června 1944 odpoledne odstartovala Tante JU z letecké základny Stubendorf v Horním Slezku a letěla do Francie. Na palubě vezla patnáct leteckých mechaniků od 5. Letky JG5 Eismeer a tři členy osádky. Pilot se značně odchýlil od plánované trati letu a v půl osmé večer se svým letounem havaroval na bramborovém poli chalupnice Marie Kroftové, těsně za posledními domky obce Obora, necelé dva km vzdušnou čarou od letiště aeroklubu Plasy. Katastrofu nikdo z posádky ani cestujících nepřežil. Tábor byl koncipován jako dětský kurz leteckých záchranářů. Děti se zábavnou, snadno zapamatovatelnou formou seznamovaly s prací pilotů a leteckých záchranářů, přímo v letovém provozu. Létaly několika typy letadel a vrtulníkem, děti létaly jako letečtí záchranáři vrtulníkem R44 pilotovaným panem Svěceným k improvizovaným nehodám. Pak jsme na kraji letiště vytvořili modelovou situaci letecké katastrofy. Poházeli jsme okolo kusy křídel a trupů z letadel, zapůjčených od pana Tarantíka do toho zapálili pneumatiky a dobrovolníci z červeného kříže dělali raněné. Někteří byli tak dokonale namaskovaní, že i nám dospělákům z toho naskakovala husí kůže. Děti je pak musely ošetřit a rozdělit podle zranění. Úzce spolupracujeme s armádní leteckou záchrannou službou Kryštof 07. Na týden se děti staly leteckými záchranáři a trénovaly poskytování první pomoci, slaňování, potápění s dýchacími přístroji, sebeobranu, pátrání v terénu po osádkách letadel ve dne a v noci. V neposlední řadě pod vedením zkušených modelářů létaly s RC modely. Děj celotáborové etapové hry měl jednoduchou zápletku. Při rutinním tréninku mladí letečtí záchranáři najdou fragmenty dávno havarovaného letounu. Opět zapůjčený drak letadla ze sbírek pana Tarantíka. Přivolaní „experti“ (komise přiletěla vrtulníkem Eurocopter EC 135 Letecké služby Policie ČR) potvrdí, že se jedná o Junkers Ju -52; a začne se odvíjet příběh táborové hry na pozadí této události z druhé světové války. Jeho zajímavé rozuzlení přineslo dětem nejedno překvapení.

Letecký tábor NA KŘÍDLECH SPITFIRE pocta čs. válečným letcům,
Táborový příběh o hlavních prázdninách 2017 nás zavedl do válečné Anglie v letech 1940 – 1945 a stali jsme se příslušníky československých leteckých perutí, které byly začleněny do řad Královských vzdušných sil a bojovaly proti hitlerovskému Německu. Aby atmosféra tábora byla opravdu dobová, pronajali jsme si za 20 000,- Kč na dva týdny kompozitovou maketu 1:1 stíhacího letounu Supermarine Spitfire Mk IX, leteckého spolku Czech Spitfire Club. Dokonalá maketa je od opravdového "Plivače ohně" k nerozeznání. Peníze na pronájem nám věnovala letecká společnost ABS Jets. Díky úsilí pana Ing. Radima Vojty se nám podařilo pozvat na tábor skutečné warbidy:Stinson AT 19B/ Reliant Mk III, Harvard Mk.ll
A především stíhací letoun Spitfire Mk.XVIE z letecké základny RAF Biggin Hill v londýnském obvodu Bromley. Měli jsme tedy na letišti Spitfiry dva, jen jeden neuměl létat. V barrandovské půjčovně kostýmů Fundus jsme si zapůjčili uniformy RAF z filmu Tmavomodrý svět a v těchto battledressech děti pilotovaly motorové letouny plaského aeroklubu. Od leteckého badatele pana Josefa Jahna jsme si půjčili kompletní originální leteckou výstroj RAF: sedací padák Irwin, záchrannou vestu Mae West, letecké kukly, brýle, kyslíkové dýchače, rukavice, boty. Do této výstroje jsme děti oblékli a posadili za knipl. Velmi úzce spolupracujeme s kluby vojenské historie. Členové plzeňského KVH: 4. Obrněná divize Plzeň, předvedli dětem svou kolovou obrněnou techniku a uspořádali bitvu s německými vojáky, při které se nešetřilo střelivem a tak po jejím skončení děti nadšeně sbíraly prázdné nábojnice. V průběhu bitvy nad hlavami bojujících vojáků létaly třímetrové RC makety stíhacích letounů obou válčících stran, které přivezli a pilotovali letečtí modeláři z LMK Radimovice. Nálet Fw-190 s pyrotechnickými efekty na kolonu amerických jepů a dodge byl velmi realistický. Každé dítě na táboře dostalo (jako každý rok) svůj táborový deník. Je to obrázková brožura formátu A4, ve které je vše o táboru, táborové tričko a logem, průkaz ke vstupu na letiště a samozřejmě pilotovalo letouny aeroklubu. Malí piloti stíhacích perutí 310,312 a 313 létají s instruktorem z přední pilotní kabiny akrobatického letounu Zlín Z-226 a malí piloti Liberatoru ze 311 bombardovací peruti létají dvoumístnou Cesnu C-152. Děti si musely nastudovat, letové postupy, naučit se ovládat letoun na leteckém simulátoru a pak provést vlastní reálný let se skutečným letounem, pod dohledem instruktora. Všechny děti se svezly v několika typech letounů. V podvečer nás na letišti v Plasích navštívili balonoví piloti z letecké společnosti Skydea s.r.o. Balloon Flights & Promotions. Aerial Advertising. Pilot Academy a všechny děti z tábora svezli horkovzdušným balónem, včetně oddílových vedoucí. Děti dostaly za svou snahu skutečnou táborovou pamětní medaili se stuhou.

Letecký tábor Křídla dětí
o prázdninách 2017 po leteckém táboru Na křídlech Spitfire následoval druhý tábor nazvaný Křídla dětí. Na tomto táboře se děti věnovaly především stavbě létajících modelů letadel. Tábor byl oddychový a dal se přirovnat k modelářskému soustředění. Účastníci tábora se opět svezli v letounech aeroklubu, ale hlavně létali se svými RC modely, podnikali dlouhé vycházky do údolí řeky Střely, užívali si koupání v letištním bazénu, večer se promítaly filmy s leteckou tématikou. Každé dítě dostalo stavebnici balsového větroně v rozsypu, kterou si na táboře muselo postavit a zalétnout. Hlavním cílem tábora bylo probudit u dětí zájem o technické profese v letectví. Nechyběly tedy soutěže v rukodělné činnosti jako je řezání lupínkovou pilkou, pilování, broušení, pájení, vrtání a podobně. Na tábor jsme pozvali dospělé letecké modeláře, kteří dětem předvedli dokonalé modely, podělili se s nimi o své zkušenosti. Děti se, pod vedením leteckých mechaniků z leteckého servisu, věnovaly údržbě aeroklubových letounů, jednalo se především o mytí, ale i drobné opravy.

Letecký tábor ČERVENÉ BARETY pocta čs. parašutistům.
Letecký tábor o prázdninách 2018 nám svou táborovou tématikou, kdy jsme se opět přenesli do Anglie válečných let a stali se příslušníky československých parašutistických jednotek, přiblížil život Čechoslováků bojujících za svobodu a ideály demokracie. Naším dlouholetým partnerem leteckých táborů je Armáda České republiky. Na každý tábor, který pořádáme, posílá výsadkáře ze 4. brigády rychlého nasazení Žatec a letce z 24. základny dopravního letectva. Výsadkáři ze 41.mechanizovaného praporu přijedou s obrněnými vozidly pěchoty Pandur a Land Rovery Defender. Letci přiletí vojenským vrtulníkem. Hlavním tématem celotáborové hry byl atentát na zastupujícího říšského protektora, provedený našimi parašutisty. Děti prošly výcvikem speciálních sil SOE: sebeobrana a boj z blízka, přístrojové potápění, slaňování, střelba, maskování, pohyb v přírodě ze dne a v noci, orientace v terénu, práce s kompasem a mapou, vysílání, šifrování. Pak byli vysazeni na "území protektorátu" a plnili diverzní úkoly. Jednotlivé oddíly musely prodělat noční taktický výsadek do neznámého terénu s přenocováním v lese. Dodávkovými auty jsme malé parašutisty vyvezli za úplné tmy do deset kilometrů vzdálených hlubokých manětínských lesů. Parašutisté se s východem slunce museli zorientovat podle kompasu a mapy, najít v lese ukryté zásoby s potravinami a vodou, přesunout se na operační místo, postarat se o uvaření jídla a pak plnili úkoly vyplývající z celotáborové hry. Po splnění úkolů se celý oddíl pěšky vrátil zpět na letiště. Instruktory na parašutistickém táboru byli výsadkáři ze 4. brigády rychlého nasazení Žatec. Děti, které zdárně prošly všemi nástrahami celotáborové hry, získaly za odměnu právo nosit červený výsadkářský baret, který jim přijel předat náčelník štábu 41.mechanizovaného praporu Žatec.

Letecký tábor 100 LET ČS. LETECTVÍ
Letecký tábor 100 LET ČS. LETECTVÍ byl opět o prázdninách 2018 a mapoval cestu československého a českého civilního a vojenského letectví od roku 1918 do roku 2018. A také volně navazoval na letecký tábor NA KŘÍDLECH SPITFIRE pocta čs. válečným letcům z roku 2017. Děti nejdříve na učebně studovaly letové postupy, trénovaly na profesionálních desktopových leteckých simulátorech, a pak, po pečlivé pozemní přípravě, pilotovaly s instruktory motorové letouny aeroklubu. Ve volném času, zejména ráno a v podvečer, děti létaly se svými RC modely, cvičily parkour a hrály NERF. Většinu volna však všichni táborníci strávili v letištním bazénu. V táborovém programu nechybí tematický autobusový výlet do leteckého muzea ve Kbelích, výlet na letiště Líně na prohlídku letecké záchranné služby Krištof 07 a air muzea pana Tarantíka ve Zruči. Je již tradicí, že na letecký tábor za dětmi přiletí válečná historická letadla z leteckého klubu Classic Trainerss Stejně tomu bylo i na tomto táboře. Děti, které získaly nejvíce bodů v táborovém bodování, dostaly za odměnu vyhlídkový let historickým letounem, který nalétal ve druhé světové válce přes 700 operačních hodin a bojovali na něm i českoslovenští piloti.

Letecký tábor TICHÁ KŘÍDLA 2019
Pro loňské léto jsme si vybrali leteckou disciplínu, která je neprávem opomíjena. Vzdušné výsadky pomocí transportních kluzáků a tábor jsme nazvali letecko-parašutistický tábor TICHÁ KŘÍDLA 2019. Tento tábor by se nemohl uskutečnit bez finanční podpory letecké společností Silver Air s.r.o. Nesmírné poděkování patří leteckým společnostem Pure aviation a Aeropartner. Je obecně známé, že každý let začíná startem a končí přistáním. To pochopitelně platí i pro bojové lety, pokud ovšem nebylo letadlo sestřeleno, nebo jinak ztraceno v boji. Za druhé světové války, na spojenecké osádky všech letadel, po přistání z bojové mise nad okupovanou Evropou v Anglii, čekal horký čaj s mlékem a sendviče. Buď již ten den měli letci volno a neletěli, nebo se připravovali k dalšímu operačnímu letu. Jen jedni letci s touto samozřejmostí počítat nemohli. Byli to piloti vlečných transportních kluzáků. Ti, když přistání šťastně přežili, sáhli; ne po hrnku kávy, či čaje, ale pod sedačku pro samopal a přidali se k četě parašutistů, kterou zdárně dopravili svým kluzákem na území obsazené nepřítelem. Stali se výsadkáři. Piloti nákladních kluzáků startovali z letišť kdesi v Anglii s vědomím, že se vydávají na sebevražednou misi, ze které již není návratu a po přistání se musí udržet s ostatními výsadkáři do příchodu pozemních vojsk, jinak padnou do rukou nepřítele, nebo zemřou v boji. Vzdáme tedy hold těmto bezejmenným hrdinům, které neověnčuje gloriola slávy jako stíhací esa, ale jsou nám o to bližší, protože jsou plachtaři, pilotovali větroně. Byli to zatraceně dobří piloti, když v noci, po odpojení od vlečného lana mateřského letounu, museli ve tmě najít vhodnou plochu pro přistání a s nemotorným, bednovitým kluzákem bezpečně na zem dopravit vojáky, nebo bojovou techniku. O letecké tábory je veliký zájem a tak je přijata jen jedna desetina z přihlášených dětí. Tábory jsou opravdu jen pro skutečné dobrodruhy, holky a kluky co se nebojí létat, potápět s dýchacími přístroji, slaňovat za pomoci horolezecké výstroje z výškových budov, přečkat o samotě noc v lese. Tady opravdu není místo pro mamánky. Jak už název tábora napovídá, tohle nebude výkrmák pro měkkouše, ale pořádný adrenalinový nářez. Na táboru se velí, jsou zakázány mobilní telefony, panuje zde kázeň, kdo ji poruší dělá kliky, kdo to včas nepochopí jede domů. Ano, oblékáme se do maskáčů, na rozcvičky chodíme do půl těla, ale nehrajeme si na vojáčky. To velkoryse přenecháváme různým airsoftovým army-campům, my jsme podstatně vyšší level. Jezdíme v opravdových Pandurech a létáme se skutečnými letadly, slaňujeme z výškových budov. Bojuje se o získání červeného baretu. Holky a kluci projdou výcvikem v bojovém umění MUSADO pod vedením hlavního instruktora ČR pana Oldřicha Šelenberka (7.DAN). Děti mají nácvik přežití v přírodě, potápíme se s dýchacími přístroji a když už po sobě při taktických hrách střílíme, tak to nejsou plastové kuličky, ale paintballové náboje. Všechny děti si musí pilotovat svůj povinný let letadlem. Nejdříve studují teorii a létají na simulátorech, pak pod dohledem instruktorů pilotují skutečná motorová letadla. Vyzkouší si start navijákem na větroni L-13 Blaník, pilotují L-13SE Vivat, Cesnu 150, svezou se v Antonovu An-2. Úzce spolupracujeme s Armádou České republiky, zejména s 24. základnou dopravního letectva Kbely a 41. mechanizovaným praporem Žatec. Výsadkáři ze Žatce jsou naší nejbližší vojenskou posádkou a díky nevšednímu pochopení velení praporu drží patronát nad našimi letecko-parašutistickými tábory. Veškerá činnost na leteckém táboru je bodována. Nedávají se mínusáky, jen plusové body. Kdo z dětí nasbírá nejvíce bodů, získává hlavní cenu v celotáborové hře a to je let letounem z druhé světové války, který si sám pilotuje. Letos nejvíce bodů získal Tomáš Vostrý z Lanhoště a tak se mu dostalo pocty, že mohl zaujmout po boku kapitána pana Petra Bezděka místo prvního palubního důstojníka a pilotovat historický, druhoválečný americký letoun Beechcraft Twin Beech Model 18. Na druhém místě skončili, se shodným počtem bodů, Žofie Kolomazníková z Lysé nad Labem a Petr Michal z Teplic. Díky velkému pochopení ředitele letecké společnosti Aeroparetner pana Richarda Santuse, oba za odměnu pilotovali britské letouny de Havilland Tiger Moth vyrobené v roce 1935(!) Žovka létala s pilotem Richardem Santusem a Petr s pilotem Ivo KVedle létání je na táborech celá řada dalších adrenalinových aktivit. Bojuje se o získání červeného baretu. Holky a kluci projdou výcvikem v bojovém umění MUSADO pod vedením hlavního instruktora ČR pana Oldřicha Šelenberka (7.DAN). Mají nácvik přežití v přírodě a pochopitelně nechybí létání s RC modely.





Letecký tábor Czech Special Force 2021
Pro hlavní prázdniny roku 2021 připravujeme letecko-parašutistický tábor Czech Special Force, který věnujeme naší současné Armádě České republiky a vzdušným silám AČR.